Kedves Anyukák , Apukák! Szeretnénk nektek ötleteket adni, hogyan tölthetitek az otthoni időt hasznosan, úgy, hogy közben játékosan, élményeken keresztül fejlesztitek gyermekeitek készségeit, képességeit, ahogy az óvodában történik nap mint nap (az iskolások otthoni tanulását is kiegészíthetik ezek a játékos tevékenységek). Minden vasárnapra összegyűjtünk nektek egy csokorra való ötletet, amit a következő héten kipróbálhattok a gyerekekkel. Segítségül hívjuk mindehhez néphagyományunkat, hogy vezessen minket a témaválasztásban hétről hétre az évkör mentén. Tartsatok velünk!
Március 30 – Április 5.
Ezen a héten április elseje, bolondok napja lesz a jeles napunk, így a hét folyamán sokat bolondozhatunk, a tréfás játékokkal remélem sikerül megnevettetni kicsiket és nagyokat egyaránt. A mosoly, a nevetés összehozza az embereket, oldott, meghitt hangulatot teremt, ráadásul erősíti az immunrendszert, fokozza az energiát, ellazít, és a feszültség, stressz ellen is kiváló orvosság.
Hétfő (március 30.)
Kezdjük a hetet mozgással! Egy gyerekkorunkból jól ismert, szobában is játszható mozgásos játékot hoztam erre a napra, aminek tréfás mozgásformái szinte korlátlanul bővíthetők.
Alapvetően kinti játék, de szobában is játszható, ilyenkor érdemes kevésbé haladós mozgásokat választani (pl törpelépés, egy lábon ugrás, forgással haladás stb.)
Egy felvidéki változat:
Fiúk, lányok egyaránt játsszák. Először is egy kő- vagy fadarabkával kirajzolják a földre a játszóteret. Egymástól 15-20 m-re húznak két párhuzamos vonalat (lakásban a szoba két végére állunk). Kijelölnek maguk közül egy szólítgatót, aki az ábrán látható 1. számú vonal elé áll. A 2. számú vonal mögött a többiek foglalják el a helyüket, mégpedig nagyság szerinti sorrendben.
A szólítgató a gyerekeket sorrendjüknek megfelelően egymás után szólítgatja. A párbeszéd a következő:
– Kelj fel, Jancsi!
– Hány órára?
– Két óriás (v. más).
A példaként felhozott felelet azt jelenti, hogy az illető játékos a számára kijelölt vonalközben két nagy lépést tehet előre.
Mikor ez megtörtént, a következő játékoshoz szól:
– Kelj fel, Jancsi!
– Hány órára?
– Két tyúklépés. (Értsd: két lábhosszúságnyi lépés.)
A feleletek között még ilyenekkel találkozunk:
– Öt csibe. (Értsd: öt csibelépés, vagyis öt nagyon kis lépés.)
– Maradj az ágyba! (Értsd: az illető játékos továbbra is maradjon a helyén.)
– Három nagy békaugrás előre. (Értsd: három nagy ugrás guggoló helyzetben végezve.)
– Hátra két lépés.
Aki a leghamarabb jut át az 1. számú vonalon, az a győztes, és a játék ismétlésekor ő lesz a szólítgató.
(Nemeskosút)
Ha figyelünk a változatos mozgásformákra, jó átmozgató játék, fejleszti az ügyességet, a testtudatot, és a térben való tájékozódást.
Kedd (március 31.)
Készülhettek a holnapi tréfálkozásra egy kis barkácsolással. Emlékeztek az örökzöld, dobozból kiugró figurákra?
A hagyományos változat:
Egy otthon is elkészíthető változat (angol nyelvű, de jól láthatók az elkészítés módja):
https://www.youtube.com/watch?v=2OQJClA84Dg
És egy egyszerű, gyufásdobozból elkészíthető variáció (szintén angolul):
https://www.youtube.com/watch?time_continue=25&v=-a1evnSWqDY&feature=emb_logo
A papírhajtogatás fejleszti a finommotorikát, és a síkban, térben való tájékozódást.
Szerda (április 1.) – Bolondok napja
Ezen a napon közismert szokás, hogy valamilyen módon megtréfálják egymást az emberek. Régen is volt ennek hagyománya: Volt olyan például, hogy egy gazda a szomszéd tanyára küldte a kiskanászt szúnyogzsírért, vagy a boltba küldték a gyerekeket esernyőmagért, trombitahúrért, hegedűbillentyűért. A beugratottat azután csúfolják:
Április bolondja,
Felmászott a toronyba,
Megkérdezte:
– Hány óra?
Fél tizenkettő;
Bolond mind a kettő.
Mi is megtréfálhatjuk a gyerekeket például becsapós mondókákkal
Mondjad mindenre azt, hogy tök!
Egy emelet. – Tök.
Két emelet. – Tök.
…
Mi a fejed? – Tök. (Beregújfalu)
Mondjad mindenre azt, hogy én is!
Elmentem az erdőbe – Én is.
Kivágtam egy fát – Én is.
Hazahoztam – Én is.
Csináltam egy vályút – Én is.
Tettem bele moslékot – Én is.
Megették a disznók – Én is. (Érbogyoszló)
Bolondos népi játék:
Pad alatt, pad alatt van egy pék
Annak van egy háromlábú széke,
Izgette, mozgatta,
Bolond aki hallatja/ nem hallgatja!
A mondókázó a játékosoknak háttal fel-alá sétálgat, a mondóka végén az utolsó sort gyorsan mondja, majd hirtelen megfordul. A többi játékosnak gyorsan kell reagálni: a “bolond aki hallgatja” mondásra be kell fogni a fülüket, a “bolond, aki nem hallgatja” mondásra hátra kell tenni a kezüket. Aki téveszt, vagy nem elég gyors, arra rámutat a mondókázó, hogy “Te vagy a bolond!”, és helyet cserél vele, és kezdődik újra a játék.
Ez a játék, amellet hogy megnevettet, fejleszti a figyelmet és a reakciógyorsaságot.
Csütörtök (április 2.)
Meséljünk tréfás mesét:
Sok népmesénk szól bolondos, ügyefogyott emberekről, íme néhány kedvencem:
Bolond Jankó: http://mesebazis.com/bolond-janko-2/
Katyika és Matyika: https://nepmese.hu/index.php/mesetar/mesek/trefas-mesek/katyika-es-matyika
Még több hasonlót találtok: https://estimesevar.hu/index.php/mesetar/mesek/bolondos-mesek
Ezek a mesék segítenek elfogadni saját magunk és mások kisebb-nagyobb ügyetlenségeit, tökéletlenségeit, és persze, mint minden mese, bővítik a szókincset, gazdagítják a fantáziát.
Péntek (április 3.)
Az előrejelzés szerint ezen a napon borongós, esős idő lesz, még a malacok is panaszkodnak ilyenkor, hangutánzó mondókával ti is utánozhatjátok őket:
A kismalacok visítoznak az ólban:
Áprililililiiiiiiiis. áprililililiiiiiis
Ráfelel a koca:
Fázok-zok-zok-zok, fázok-zok-zokzok
A kicsik:
Én is, én is, én is, én is…
Április régi neve Szent György hava, ebben a hónapban így csalogathatjuk a napocskát:
Süss föl nap, Szent György-nap!
Arany bárány kertem alatt majd megfagy!
Terítsen ki köpönyeget!
Adjon Isten jó meleget!
(Szőreg)
https://www.youtube.com/watch?v=wrTYeULf6LU&list=PLQptW79wZR3tjaOiRTy4slkFlg8faZqPx&index=26
Szombat (április 4.)
Úgy tartották a régiek, hogy április szeszélyes, bolondos hónap, vagyis az időjárás változékony, kiszámíthatatlan.
Bolondos április
Meleg is, hideg is
Becsap minden gyereket,
Ki az utcán tekereg. (Bihari mondóka)
Figyeljétek meg, idén milyen lesz! Készíthettek hozzá időjárás megfigyelő táblát a hónapra:
Készítsetek egy táblázatot a hónap napjaival úgy, hogy minden napnál legyen hely az időjárás ábrázolásához. Minden este rajzoljátok bele az aznapra jellemző időjárást. A hónap végén beszélgethettek róla, hogy tényleg szeszélyes volt-e a hónap időjárása.
Ha nem akartok rajzolni, ki is nyomtathattok is ikonokat, amiket kivágva felragaszthattok a táblázatba. Nyomtatható képek:
https://pixabay.com/hu/vectors/id%C5%91j%C3%A1r%C3%A1s-el%C5%91rejelz%C3%A9s-weather-nap-146472/
https://pixabay.com/hu/vectors/weather-t%C3%BCnetek-szimb%C3%B3lumok-28719/
Ez a játék fejleszti a megfigyelő képességet és a memóriát, és közben a gyerekek megtanulják az időjárás elemeit.
Vasárnap (április 5.)
Zárjuk a hetet énekléssel, válogathattok tréfás népdalaink közül:
Pap Vendelnek nincsen orra… https://www.youtube.com/watch?v=Ao7o3aX_nks
Három szabó legények… https://www.youtube.com/watch?v=D6cdFZzaacQ
Kiment a ház az ablakon… https://www.youtube.com/watch?v=69k6T42Bjpg
Virágéknál ég a világ… https://www.youtube.com/watch?v=i5JAGlxCC7E
Énekeljetek sokat, sőt, ha van kedvetek csináljatok családi zenekart. Hangszer lehet bármi, amivel csörögni zörögni lehet pl.: fakanál, fém fedő, szék lapja, kanalak, vagy bármilyen nem törékeny eszköz. Jó muzsikálást!
A közös éneklés, zenélés összhangot teremt, oldja a feszültséget, és természetesen fejleszti a zenei képességeket.
Jövő héten újabb ötletsorral várunk Benneteket, hogy jusson minden napra egy szokás!