Főzzünk együtt! – Avagy képességfejlesztés a konyhában
Cseke-Marosi Eszter biztató sorai otthonmaradóknak
Sok helyen olvasom, hogy az egyik legnehezebb feladat a főzés, és a gyerekekkel való foglalkozás összehangolása. Egyszerűsíthetné az életet, ha összekapcsolhatnánk a kettőt. Kössük hát össze a kellemest a hasznossal, vagy inkább a hasznosat a hasznossal. Ehhez gyűjtöttem ötleteket.
A főzés előkészítésében sok feladatot találhatunk már akár egy kiscsoportos ovisnak is. Persze ebben az időszakban érdemes egyszerűbb ételeket választani, és nagyobb adagot főzni. Amíg dolgozunk, a gyerekeknek is találhatunk egy kis helyet az asztalnál, hogy segíthessen, vagy mondókázzunk, énekeljünk, beszélgessünk munka közben.
Következzen néhány ötlet a közös, játékos és fejlesztő 😉 főzéshez.
A legkisebbeknek adhatunk a főzés idejére babaedényeket (vagy nem törékeny és sérülésveszélyes konyhai eszközöket), hogy ők is együtt “dolgozhassanak” velünk. Közben persze mondókázhatunk, énekelhetünk, hogy jobban teljen az idő.
Népi mondókák sütés-főzéshez
Amit talán mindnyájan ismerünk:
Borsót főztem,
Jól megsóztam,
Meg is paprikáztam,
Ábele, bábele, fuss!
Kiugrott a gombóc a fazékból,
Utána a molnár fazekastól
Stól, stól, stól, fazekastól.
És néhány kevésbé ismert:
Kavarjuk a rántást,
Várjuk a gazdát,
Aki nem jön ebédre,
Nem is eszik belőle:
(Kágya)
Süt, süt, süt,
Mari néni süt,
Omlós rétest,
Túrós bélest,
Mari néni süt.
(Berettyószéplak)
Kicsi fazék, kicsi tál,
Kicsi Kati mit csinál?
Húslevest főz ebédre,
mama lesz a vendége.
(Berettyószéplak)
Süssünk, süssünk valamit,
Azt is megmondom, hogy mit:
Egeret, bogarat,
Mindenféle madarat.
(Éradony)
Böjti ételt is főzhetünk:
Ice-bice, cibere,
Neked adom, edd meg te!
Ham, ham, ham….
(A cibereleves receptjét megtaláljátok ebben a cikkünkben: http://www.napraforgomulatsag.hu/2020/02/29/mit-kezdjunk-a-bojttel/ )
Gyertek, gyertek, gyerekek,
Kását főztem, egyetek,
Addig bizony nem esztek,
Míg forgácsot nem szedtek.
(Szék, Kolozs m.)
Ciróka, maróka,
Mit főztél anyóka?
Krumpli levest, bablevest,
Meg egy kicsi egeret.
https://www.youtube.com/watch?v=8ARlpxAUUqo&list=PLQptW79wZR3tjaOiRTy4slkFlg8faZqPx&index=13
Bónusznak egy kis kitekintés a kortárs mondókák felé
Lackfi János: Ujjmajszolós
Egy kifli, egy virsli,
egy kifli, egy virsli,
meg egy rúd szalámi,
meg fogjuk zabálni!
Hamm, nyamm, nyamm!
Forrás: Lackfi János – J. kovács Judit: Százérintő (https://mora.hu/konyv/szazerinto-olbeli-jatekok-es-mondokak/)
Az ovisokat, kisiskolásokat már be is vonhatjuk a munkába. Lehet, hogy egy kicsivel lassabban haladunk az elején, de ha belejönnek, igazi kis kuktaként segítik majd a munkát. Közben ráadásként sok-sok képességük fejlődik.
A kisovisokkal válogassátok szét a hozzávalókat, beszélgessenek a tulajdonságaikról: milyen színű, melyik kisebb/nagyobb, a zöldségeket kóstoljátok meg nyersen is, ha megfőtt, össze lehet hasonlítani, hogy mi változott. A szemes dolgokat (pl bab, lencse, sárgaborsó) válogathatják, számlálhatják, a nagyobbaknak már akár számolási feladatot is adhatunk hozzá pl.: tegyél 5+3 babot a tányérba, vagy melyik kupacban van több lencse, (mennyivel)? stb. Kirakhatnak sormintát is a különböző szemekből, rájuk bízhatjuk a rakott krumpli megalkotását (két karika krumpli, egy karika kolbász, egy karika tojás). Hagyjuk őket kibontakozni, engedjük, hogy arccá, pöttyös labdává, vagy bármivé változtassák a pizzát.
Képességeiknek megfelelően segíthetnek a zöldségpucolásban, a nagyobbak akár az aprításban is.
Sütésnél is sok lehetőség adódik a gyerekek bevonására. Ha tésztát gyúrtok, adhattok nekik is egy darabot, amit kedvükre formázhatnak, aznap nem kell só-liszt gyurmát keverni.;-) Rájuk lehet bízni a tészta kinyújtását, az aprósütik kiszaggatását és esetleges díszítését, majd tepsibe helyezését is. Nagyobbaknak kiváló alkalom a mérés mennyiségek összehasonlítására, a mértékegységek megismerésére, a halmazállapot változásainak megfigyelésére. Végezhettek egyszerű “kísérleteket”is, pl. sós vízben lebeg a tojás, csapvízben elmerül.
Ezek a tevékenységek fejlesztik a matematikai, geometriai gondolkodást, a megfigyelőkészséget, finommotorikát, amire az iskolában minden gyereknek szüksége van.
Használjátok ki ezeket a lehetőségeket, hiszen a kisgyerekek legjobban tapasztalás útján tanulnak. Így tanultak régen eleink is.
És hogy az éneklés, mesélés se maradjon ki a sorból, néhány főzéshez kapcsolódó népdal és mese:
Hej, Vargáné káposztát főz…https://www.youtube.com/watch?v=Loy3l6x7faQ
Éliás, Tóbiás, egy tál dödölle… https://www.youtube.com/watch?v=-UILbKk10ks
Összegyűltek, összegyűltek az izsapi lányok… https://www.youtube.com/watch?v=rqAVQ4pvd-g
Népmesék a főzéshez:
Kőleves https://www.nepmese.hu/mesetar/mesek/trefas-mesek/a-koleves
A kisgömböc https://nepmese.hu/mesetar/mesek/a-kis-goemboec
A három kívánság https://www.nepmese.hu/mesetar/mesek/a-harom-kivansag
Előbb a tánc, aztán a lakoma
A só https://www.nepmese.hu/index.php/component/mtree/mesek/trefas-mesek/a-so?Itemid=
Vajaspánkó (orosz népmese) http://meseolvasok.network.hu/blog/mesedoboz-hirei/a-vajaspanko
Mesemondás után, ha még nincs kész az ebéd, beszélgessünk a meséről, vagy akár le is rajzolhatják a gyerekek.
Ha együtt készítitek, talán még a válogatós gyerekek is szívesebben megeszik az ebédet. Jó étvágyat!