Ha hagyományosan értelmezzük, a farsang nem egy alkalom, amikor jelmezbe bújunk, hanem egy időszak, ami vízkereszt napjától (január 6.) húshagyó keddig (idén március 1.) tart. Ez az időszak végig a mulatságokról, táncról, szórakozásról, alakoskodásokról szólt eleink életében.
De mit jelenthet ez nekünk pedagógusként, szülőként? Ha a hagyományaink tükrében értelmezzük ezt az időszakot, akkor azt, hogy itt az alkalom, hogy minél többet mulassunk, szórakozzunk, “bújjunk ki a bőrünkből”.
Miért csak egy farsangi bál legyen az oviban, iskolában?
Tudom… Mert macerás a szülőknek több ilyen alkalomra felkészülni, jelmezt készíteni.
De mi van, ha nem kell rá külön készülni? Ha egy egy apró jelzéssel is megidézhetjük a farsangi hangulatot, amit akár az oviban, iskolában is könnyen meg tudunk oldani? Akkor jöhet a mulatság? Összegyűjtöttünk néhány projekt ötletet a farsangi időszak jeles napjaihoz kapcsolódva, aminek a vége egy-egy mulatsággal zárulhat:
1.
Január 17. Antal nap – A háziállatok védőszentje. Ennek a hétnek a témáját építhetjük erre. Beszélgethetünk, énekeltünk, mondókázhatunk, mesélhetünk a háziállatokról, és a kézművességként mindenki elkészíthetik kedvenc háziállatának maszkját, és már indulhat is az “állatok farsangja”, táncoltassuk meg a háziállatokat!
2.
Február 2. Gyertyaszentelő napján sok helyen tartanak “medvenapot”, ezen a napon megfigyelhetjük az időjárást, hogy vajon a medve meglátja-e az árnyékát. És ha már előbújt a barlangból, meg is táncoltathatjuk: “Mackó, mackó, ugorjál…”. A medvetánchoz ezt is énekelhetitek:
3.
Február 14. Bálint nap A madarak ezen a napon választanak párt maguknak, lehet a madaraké ez hét. Etessük különleges finomságokkal őket ezen a héten, ahogy a régiek tették Bálint napon. Készítettünk a gyerekekkel különböző színű, méretű, formájú madárcsőröket, amit fel is vehetnek, így “madárbőrbe bújva” kereshetik a párjukat. Ha mindenki megtalálta a párját, már táncra is perdülhetnek, például így:
4.
Február 24. Mátyás nap jó alkalmat ad egy királyi bál megrendezésére, akár a Mátyás király neve napja című meséhez kapcsolódva. Ehhez sem kellenek bonyolult jelmezek, elég, ha minden kislány felveheti a kedvenc szoknyáját, a fiúk is jöhetnek kedvenc ruhában, a koronákat, fejdíszeket közösen is elkészíthetjük. Ezen a héten táncoltunk akár középkori muzsikára, de a moldvai táncdallamok is jól illenek a királyi udvarba. Készülhetnek is a meghívók:
5.
Farsang farka , vagyis farsang utolsó három napja (2022-ben febr.27.-28.-márc.1.) volt hagyományosan a legnagyobb mulatságok ideje. Erre a hétre lehet időzíteni a hagyományos óvodai, iskolai farsangi bált, amikor minden gyerek annak öltözet, aminek szeretne.
A pedagógusok megjeleníthetik a néphagyományból ismert farsangi alakokat, a törököt, a cigányasszonyt, a takácsot, a medvetáncoltatót, a kecskét… Ezek a figurák egy-egy játékkal, mondókával, dallal szórakoztathatják a farsangolókat.
+1 Bevállalós pedagógusoknak
Húshagyó kedden búcsúztathatjuk a farsangot pizsama partival, aminek a végén akár bent is lehet aludni az oviban, suliban. Ezen a napon éjfélig mulattak az emberek, mert onnantól hamvazószerdával megkezdődött a böjt. Éjszaka megküzdött egymással Konc király (farsang) és Cibere vajda (böjt) és mivel Cibere győzött, véget ért a farsang, és elkezdődik a nagyböjt.
A farsangi időszakot lezáró Cibere-Konc játék feldolgozásához ötleteket aduk e-book-unkban, amit szeretettel ajánlunk:
Bízunk benne, hogy kedvet csináltunk Nektek, hogy mulassatok sokat-sokat, ebben az időszakban. Még több, mint egy hónapotok van rá, hiszen idén igazán hosszú farsangnak örülhetünk, egészen március 1-ig eltart.